بازنمایی وضعیت حجاب در فیلم های سینمایی دو دهه 70و 80
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
- نویسنده لیلا شهبازی
- استاد راهنما سارا جولا سیدرضا نقیب السادات
- سال انتشار 1390
چکیده
پوشش وحجاب در متن فرهنگی جامعه ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است و دینی بودن جامعه ایرانی اهمیت آن را دوچندان کرده است . از آنجایی که سینما به عنوان یک رسانه ارتباط جمعی ،رسانه ای است که در آن واحد پیام های یکسانی برای تعداد انبوهی از افراد ارسال می دارد. از یک وجه می توان گفت ماندگاری و تاثیرگذاری محتوای یک فیلم سینمایی چه از بعد تصویر وچه از بعد روانشناختی ، اگر از سایر رسانه های دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست.از همین روی این تحقیق با مد نظر قرار دادن این مسائله به بازنمایی حجاب در فیلم های سینمایی پرداخت. با بررسی چگونگی نمایش حجاب در فیلمهای سینمایی و اینکه فیلم های ساخته شده به دست کارگردانان رعایت چه اصول ومعیارهایی را در نوع پوشش و حجاب شخصیت ها مد نظر قرار داده اند و چه نوع پوششی را در فیلم ها ضروری دانسته اند، تحلیل محتوای فیلم های سینمایی روشن ساخت که کارگردانان نسبت به اصول ومعیارهای حجاب اسلامی متعهد بودند با این حال به نظر می رسد رعایت حجاب در فیلم ها بیشتر سلیقه ای و به نگاه کارگردان بر می گردد . این پژوهش با هدف بازنمایی وضعیت حجاب در فیلم های سینمایی دو دهه 70 و 80 و همچنین شناخت موضوعات مطرح شده درارتباط با پوشش شخصیت فیلم ها انجام گرفت و برای این کار با روش تحلیل محتوا،20 فیلم از فیلمهای مطرح ، زن محور و اکثرا از کارگردانان مشهور که بیشتر از سایر کارگردانان به مسائل زنان پرداخته اند مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. این 20 فیلم با روش نمونه گیری تلفیقی وترکیبی با دو تکنیک چند مرحله ای و هدفمند طبقه بندی شده است. برای تحلیل محتوای فیلم ها یک دستورالعمل کد گذاری متشکل از 35 متغیر تنظیم گردید و تمامی صحنه های فیلم های مورد بررسی کدگذاری واز 35 جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس کلیه اطلاعات توسط نرم افزار spss پردازش گردید و 35 جدول یک بعدی و 23جدول دوبعدی طراحی شد که معنادار بودن 17 رابطه به اثبات رسید. به عبارت دیگر ثابت گردید که بین میزان حجاب رعایت شده در فیلم با 17 متغیرمستقل از جمله دهه تحقیق، دوره سیاسی مورد بررسی، کارگردان فیلم، تاهل شخصیت، میزان پوشش مو، آرایش شخصیت، استفاده از وسایل تزئینی، طبقه اجتماعی، نوع لباس و... رابطه معنادار وجود دارد و نشان دهنده این هست که فیلم سازان به موارد فوق توجه داشته اند.
منابع مشابه
بررسی مولفه های سبک زندگی در فیلم های سینمایی دهه 60، 70 و 80 سینمای ایران
مفهوم سبک زندگی پدیده جوان و نوظهوری است که کمتر از نیم قرن از عمر آن نمی گذرد. پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است. با مطالعه سبک زندگی و تعمیق درباره آن می توان از هنجارهای پنهانی که در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه قابل مشاهده است سر درآورد. سبک زندگی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرد؛ بر اساس طبقه و جایگاه افراد در جامعه؛ بر اساس سبک زندگی جنسیت ها، موقعیت...
متن کاملمطالعه تطبیقی شرایط اجتماعی و بازنمایی سینمایی در سینمای دهه 80 ایران: مطالعه موردی فیلم نفس عمیق
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫش ﺑﻪ مطالعه شرایط اجتماعی اواخر دهه1370 و بازنمایی آن سینمایی فیلم نفس عمیق(شهبازی، 1380) ﻣﻲﭘﺮدازد. پرسش اصلی پژوهش، تبیین رابطهی میان گفتمان مسلط بر جامعه ایران در دوره مزبور و مضامین سینمایی فیلم نفس عمیق است. فرضیهی پژوهش این است که فیلم نفس عمیق، بازنمایی واقع-گرایانهای از بستر اجتماعیاش دارد. هدف پژوهش تمرکز بر مضامین این فیلم و شرایط اجتماعی دوره مورد نظر است، تا از این طریق ...
متن کاملبازنمایی کالایی شدن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی
آثار هنری از جمله فیلمهای سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمانهای موجود در هر جامعهای بشمار میآید. فیلمهای سینمایی با ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردماناند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالاییشدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلمهای سینمایی در ب...
متن کاملبازنمایی زندگی روزمره جوانان در شهر تهران تحلیل فیلم های نیمه دوم دهه 80
در مقاله حاضر با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و از دریچه نگاه متفکران نظریه انتقادی زندگی روزمره، همچون هانری لوفور، میشل دوسرتو، و جان فیسک، و با استفاده از روش نشانه شناسی رولان بارت، به تحلیل نشانه شناختی و کشف معنای تصویر بازنمایی شده از ابعاد مختلف زندگی روزمره جوانان در بستر شهر تهران در سه فیلم «طهران، تهران»، «مرهم» و «انتهای خیابان هشتم»، و در دو سطح دلالت آشکار و پنهان پرداخته می ...
متن کاملبازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»
امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند.در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از...
متن کاملروایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023